Ha neveznél, Mölkky versenyek: Fürdő Kupa Sárvár 07.26. Becsvölgye 07.19. 16.00 BALATON MÖLKKY Keszthely 08.31. Info: versenynaptár
Szakkifejezés tárunkat, szakszótárunkat folymaatosan fejlesztjük, hogy egységes és egyszerű legyen a játék és kommunikációja Magyarországon is.
Várjuk javaslataidat (HUNGARYMOLKKY@GMAIL.COM)!
Alaphelyzet: a bábukat szorosan, 3-4 méterre a Mölkkaaritől 4 sorba állítjuk, 1-2; 3-10-4; 5-11-12-6; 7-9-8 a bábuk sorai a dobóvonaltól távolodva.
Bábu: lásd Mölkky bábú, a célként lerakott 12 farúd.
Dobófa, tikka: 22 cm-es fa rúd, amellyel ledöntjük a Mölkky bábukat.
Dobás: minden dobóforma megengedett.
Dobássorrend: felváltva, mindig ugyanabban a sorrendben, akárhány játékos is van.
Létszám: a játékot tulajdonképpen akárhányan játszhatják (pld.: 2x4, 3x3, 3x1), de legjobb egyéniben és 2 darab 2, 3 vagy 4 fős csapattal, mint a nemzetközi versenyeken
Eredményjelző: célszerű kétjegyű, eltérő színű erdményjelzőt használni, hogy a játék során mindig egyértelmű legyen a mérkőzés állása. Lehetséges applikációval, tablettel, nagyképernyőre, notebookra vetíteni az eredményjelzőt. Rengeteg alakalmazás taláható erre a célra a neten.
Felállítás: a ledöntött bábukat ott kell felállítani, ahol eldöltek. A talpuk azon pontjára merőleges mozdulattal, amely érinti a talajt, felemelés nélkül.
Indítási zóna: a Mölkkyaari arra szolgál, hogy lehatárolja azt a zónát, ahonnan a játékos dobhatja a Mölkkyt a számozott bábukra. Átlépni rajta a dobás közben vagy után tilos!!!
Játéktér: a játékteret vonalak határolják. Csak gyakorlati okokból léteznek - hogy megakadályozzák a bábuk keveredését más közeli játékokkal. A játéktéren kívülre ütött bábuk ismét felállnak a játéktéren belül, merőlegesen arra a helyre, ahol landoltak, és egy Mölkky-nyi távolságra a játéktér határától. (Egyes versenyeken kiesnek a játékból.) Nemezetközi versenyeken nagy szeretettel alkalmaznak 4 részre osztott tenisz pályákat.
Kilépés: a Mölkkyaari szárai közül dobás után csak hátrfelé szabad kilépni. Amennyiben nem így történik, a szerzett pont elveszik.
Menet, szett: 50 pontig tart. (Fiataloknál, gyakorláskor, időhiányban ezt csökkenthetjük pld. 30-ra).
Mesterséges elem: ha a bábú egy mesterséges elemnek támaszkodik (cementszegély, pad,…), akkor leütöttnek minősül.
Mérkőzés: a Mölkky-csata általában két csapat között zajlik 2 győzelemig, vagy 2 mérkőzésig. A sorsolás (érmefeldobás) határozza meg, hogy melyik csapat kezdi az első kört. Két forduló után, döntetlen esetén minden csapat összeadja mindkét fordulóból szerzett pontjait. A legtöbb pontot szerző csapat kezdi a harmadik, egyben utolsó fordulót. Ha a pontok épp egyformák, Mölkkout következik.
Mölkkyaari: a Mölkkaari - Mölkkeret négy, egymással összefüggő fadarabból áll, amelyek mindegyike 24 cm hosszú, 3,2 cm széles és 1,8 cm (0,71 hüvelyk) vastag. A Mölkkaari elhelyezése a talajon trapéz alakú (a két oldalsó darab 45°-ban hajlított a játékosok felé). Minden dobást a Mölkkaari mögül kell végrehajtani, anélkül, hogy megérintenék a játékosok. A Mölkkaari fölött átlépni tilos!
Mölkkout: a Mölkkout egy olyan eszköz, amellyel két, két menet után azonos számú ponttal rendelkező csapat közül választanak ki végleges győztest. 3,5 méterre a 6,4,12,10,8-as bábukat távolodva, 1 Mölkkaari távolságra sorbarakjuk és erre dobunk 50 pontig.
Mölkky bábú (külföldön tüske, csap): 1-12-ig számozott bábuk, amelyet az előírásoknak megfelelően rakunk fel a kezdéshez. 15 cm magas, anyaga nyírfa. Hamarosan fenyőfából is fognak piacra dobni ilyet a Finn gyártók.
Mölkky szeg: a bábuk felrakásának távolságát jelölö tüske. Menetről menetre jelöli, hogy hova kell visszaállítani a kezdéshez a bábukat. Ez általában 3,5 méter, a szabályok szerint 3-4 méter közötti távolság.
Mölkky pálya: egyes versenyeken, helyzetekben korlátoznunk kell a pálya méretét. Ilyenekor a pályáról kirepülő bábuk vagy nem számítanak a pontozásba, vagy visszakerülnek a kijelölt területre. A visszakerülés történhet arra a pntra állítva, ahol átrepültek a pályahatárvonalon, vagy ehhez képest az oldalvonra merőlegesen, 1 dobófányival beljebb. Adott versenyen meg kell határozni ennek módját, ha a pályahatárokat jelölünk ki.
Pontozás: Egy bábú leütése annyi pontot ér, amennyi az adott bábura van írva. Két vagy több bábú leütése a kidöntött bábuk számának megfelelő pontot ér. Ha a játékos meghaladja az 50 pontot, pontja visszaesik 25-re. Az a játékos, aki az összes célpontot eltéveszti három egymás utáni körben, kiesik. Ha minden játékos kiesik, mielőtt bárki elérné az 50 pontot, az utolsó játékos nyer.
Sorsolás: a kezdést határozza meg érmefeldobással, érmeeldugással (jobb-bal), kő-papír-ollóval.
Tikka, obófa: 22 cm-es fa rúd, amellyel ledöntjük a Mölkky bábukat.
Throw: dobás - addig a pillanatig tart, amíg a dobófa és báuk nyugalomra nem térnek a dobás után.
Turn: dodbócsere. A bábuk dobás utáni felállítása, a következő dobásig tartó része a játéknak.
37-es szabály: 37 pont feletti kilépéseket speciálisan büntetik. alapból a kilépénl nem kapja meg a dobó a szerzett pontjait. Itt viszont nem lehet direkt kilépni, ha a dobott pontokkal 50 főlé kerülünk, vagy túl közel 50-hez.
3 lyuk szabály: ha egy versenyző 3-szor nem talál el bábut egymás után, a mérkőzésnek vége, az ellenfél nyert.
DOBÁSFORMÁK:
Hagyományos dobómozdulat: a Mölkky dobófát egykezes alsó dobással, tenyerünkkel felfelé hajítjuk el a talajjal párhuzamosan tartva. Így széles tereületen tudunk bábukat eltalálni. hasonlóan dobnak a tekézők.
Vékony dobás: a Mölkky dobófát 3 újjal függőlegesen fogjuk, hgy kis felülettel tudjunk egy bábut kidobni a bábuk sűrűjéből.
Gurítás, csúsztatás: lapos dobás, melynek célja, hogy a dobófa a földön guruljon, ne pattogjon. Benti mérközéseken, kemény talajon alkalmazzuk.
Oldalsó dobás: test mellöl eldobott forgódobás taroláshoz. A tikka középpontja körül fororg, mint egy propeller.
Tomahawk vagy indián dobás: váll elöl vagy felettről dobott molkkyfa. A tikka forog, mint az indiánok tomahawkja. Eyg bábu kidobására alkalmas. A tikka középpontja körül fororg, mint egy propeller.
Darts dobás: precíziós dobás, két újjal, felülről, mint a darts nyit.
Lapos kezdő dobás: a versenyzők többsége nagy erővel, a földhöz közelről indítva, kis ívben kezdi meg a Mölkky mérkőzést, hogy a ledöntött bábuk számát maximalizálja.
Tarolás, teli, robbantó dobás: célja minél több bábú ledöntése.
Precizíós, szóló dobás: egy bábú ledöntése a kívánt pontszám megszerzéséhez.
Kiszálló dobás: az utolsó dobás, amelynek célja 50-re kerekítés.
Nehezítő, távolító, elütő, terelő dobás, kilövés: amikor ellenfelünknek a helyzetét próbáljuk rontani, nehezíteni. Az egyik Mölkky bábut szándékosan távolabbra ütjük, vagy más bábuk közelébe, hogy ezzel megakadályozzuk, megnehezítsük ellenfelünknek annak kidobását.
Ívelt dobás: egyes esetekben csak úgy tudunk kidobni egy szóló bábut, ha az előtte álló felett ívelten hajítjuk el a dobófát.
Visszapörgetett dobás, petanque dobás: petanque dobás szerűen, kézháttal felefelé dobunk, álatlában magas ívben, hogy az egy célbábú mögötti bábukat ne veszélyeztessük.
Pattintás: szándékos vagy véletlen dobás, amikor a dobófa a talajon vagy egy bábun megpattan. lehet növelni a ledöntött bábuk számát, ha tudatosan képesek vagyunk ezt végrehajtani.
Hosszú dobás: a bábuk szétszóródása után egy távoli (pld. a kirakás kétszeresénél távolabbi) bábú megcélzása.
Falon csúsztatás: fedett pályás, oldalfalas (gerenda, pad, fal) versenyeken a fal melletti dobást megkönnyíti, hogy a dobófát vezeti az oldalfal.
Angol-magyar Mölkky szótár a szsabályokhoz
Alapfelállás – A 12 számozott teke kezdeti felállása.
Assembly - The initial formation of the 12 numbered skittles.
Bábuvonal – Az a vonal, amely mentén az 1-es és 2-es teke elhelyezik a játszma elején, 3,5 méterre a dobóvonaltól.
Assembly line – The line along which the 1 and 2 skittles are placed at the beginning of a set, located 3.5 metres from the throwing line.
Egyensúlyi helyzet – Az az állapot, amelyben a játékos visszanyerte a teste feletti stabil uralmat a tikku eldobása után.
Balanced position - A state in which the player has regained stable control of their body after the Tikku has been released.
Határ – A játéktér külső széle.
Boundary - The outside edge of the playing field.
Határpont – A határvonalon lévő pont, amely legközelebb van ahhoz a helyhez, ahol a teke a játéktéren kívül megáll.
Boundary point - The point on the boundary nearest to where a skittle comes to rest outside of the playing field.
Fekvő bábu – A teke akkor esik el, ha elmozdul a szokásos függőleges helyzetéből, és laposan fekszik a földön, anélkül, hogy más teke vagy a tikku alátámasztaná. A teke akkor is elesettnek minősül, ha a pályán lévő törmelék vagy egyenetlen játékfelület miatt nem tud laposan feküdni, feltéve, hogy a függőleges helyzettől több mint 45 fokkal megdől (szemmel becsülve). A teljesen határolóvonalakon kívül lévő teke esettnek számít.
Fallen (skittle) - A skittle is fallen when it has been disturbed from its usual upright position and lies flat on the ground, unsupported by any other skittle or the Tikku. A skittle is also considered fallen if it cannot lie flat due to debris on the field or an uneven playing surface, provided it is tilted more than 45 degrees from upright (estimated by eye). Skittles entirely outside of the boundary lines count as fallen.
Hiba – Olyan dobás, amelyben megsértik a szabályokat.
Fault - A throw in which the rules are violated.
Szabálytalanság - Helytelen viselkedés vagy helytelen játék.
Foul - An act of misconduct or poor behaviour.
Front - Egy pont a dobóvonalon.
Front - A point on the throwing line.
Mérkőzés - Meghatározott számú szett (pl. 2 szett) vagy egy meghatározott számú szett megnyeréséért folytatott verseny (pl. 5-ből a legjobb = 3 szettig tartó verseny).
Game - A fixed number of sets (e.g. 2 sets) or a race to win a fixed number of sets (e.g. best of 5 = race to 3 sets)
Horizontális - Az oldalvonalakra merőleges irány.
Horizontal - Direction perpendicular to the side lines.
Dőlt bábu - A teke akkor dől, ha sem függőlegesen, sem fekvő állapotban nincs (azaz elmozdul a szokásos függőleges helyzetéből, de nem esik le, mert egy másik teke vagy a Tikku megtámasztja vagy rögzíti).
Leaning (skittle) - A skittle is leaning when it is neither upright nor fallen (i.e. it is disturbed from its usual upright position, but is prevented from being fallen as it is supported or pinned in place by another skittle or the Tikku)
Nullás dobás - Olyan dobás, amelyért nulla pont jár, akár azért, mert nem sikerül egyetlen teke lefektetni sem, akár azért, mert hiba vagy szabálytalanság történt.
Misthrow - A throw in which zero points is scored, either due to a failure to cause any skittles to be fallen, or due to a fault or foul being committed.
Mölkkaari - A dobóterület elülső határaként használt, fából készült keret.
Mölkkaari - The frame made of wood used as the front boundary of the throwing area.
Játéktér - Az a teljes terület, amelyen belül a teke elhelyezkedhet, amelyet a dobóvonal, az oldalsó határok és a hátsó határ alkot.
Playing field - The entire area within which the skittles may be located, as formed by the throwing line, side boundaries and rear boundary.
Hátsó - A dobóvonaltól legtávolabbi pont.
Rear - A point furthest from the throwing line.
Hátsó határvonal - A dobóvonallal párhuzamos vonal, a játéktér másik végén.
Rear boundary - The line parallel to the throwing line, at the opposite end of the playing field.
Felállítás - A bábuk visszaállítása függőleges helyzetébe, ahol elfeküdt, vagy a szabályok által meghatározott helyzetbe, ha más elhelyezésre van szükség.
Reset - To return a skittle to its upright position where it came to rest, or to the position specified by the rules if a different placement is required.
Játszma/szett - Az az időszak, amely a csapat összeállításától és attól a pillanattól kezdődik, hogy az egyik csapat eléri a pontosan 50 pontot, akár dobásokkal szerzett pontok révén, akár azért, mert az ellenfél három egymást követő hibás dobást ér el, akár azért, mert egy szettet korábban befejeznek a teremben játszható játékok időkorlát szabályai szerint.
Set - The period from the assembly being formed and one team reaching an exact score of 50 points, either by the accumulation of points via throwing, due to the opponent scoring three consecutive misthrows or if a set is ended early under the time limit rules for indoor play.
Oldalsó határvonal - A dobóvonalra és a hátsó határvonalra merőleges két vonal, amelyek összekötik e vonalak két végpontját egymással.
Side boundary - The two lines perpendicular to the throwing line and rear boundary, that join the two end points of these lines to each other.
Bábu - A tizenkét számozott fabábu egyike, amelyeket a pontozáshoz használnak.
Skittle - One of the twelve numbered wooden pins used for scoring.
Tikku/dobófa - A hosszabb dobófa, amelyet a dobáshoz használnak.
Tikku - The longer wooden pin used for throwing.
Dobóvonal - Az a vonal, amelyre a Mölkkaarit helyezik.
Throwing line - The line on which the Mölkkaari is placed.
Vertikális - Az oldalvonalakkal párhuzamos irány.
Vertical - Direction parallel to the side lines.